{HEAD DISCID= DVDTITLE= CODEPAGE=1250 FORMAT=ASCII LANG=EN TITLE=1 ORIGINAL=ORIGINAL AUTHOR= WEB=http://www.submax.8m.com INFO= LICENSE= } {T 00:00:01:00 Pravoslavné filmy: www.pravoslavi.cz/filmy } {T 00:00:04:00 } {T 00:00:04:00 titulky@pravoslavi.cz } {T 00:00:08:00 } {T 00:00:23:00 Velký svícnový lustr v hlavním chrámu (katolikonu) monastýru Šimonos Petra. } {T 00:00:28:00 } {T 00:00:29:30 Při svátečních bohoslužbách je rozhýbáván } {T 00:00:33:00 } {T 00:00:33:30 a jeho pohyb symbolizuje přítomnost andělů a vanutí Ducha Svatého. } {T 00:00:37:00 } {T 00:00:40:00 V centru lustru je dvouhlavý orel: znak Byzance. } {T 00:00:45:00 } {T 00:00:47:00 V roce 1453 pádem Konstantinopole do rukou Turků } {T 00:00:51:00 } {T 00:00:51:00 končí tisícileté dějiny Byzantské říše } {T 00:00:55:00 } {T 00:00:55:30 - avšak Byzanc dodnes žije na Svaté Hoře Athos. } {T 00:01:02:00 } {T 00:01:11:00 Řecko s tisíci ostrovy je sen a cíl mnohých lidí k pěkné dovolené. } {T 00:01:18:00 } {T 00:01:20:00 Na severu u Soluně vybíhá do Středozemního moře poloostrov Chalkidiki } {T 00:01:27:00 } {T 00:01:28:00 a jeho nejvýchodnějším cípem vybíhá do moře mnišská republika Svatá Hora - Athos } {T 00:01:35:00 } {T 00:01:35:00 s hlavním městem Karyes, } {T 00:01:39:00 } {T 00:01:39:00 s dvaceti monastýry, } {T 00:01:41:00 } {T 00:01:41:00 s dalšími tisíci pousteven a skitů } {T 00:01:43:00 } {T 00:01:43:00 a s 1200 mnichy (nyní 1600 - 2000). } {T 00:01:47:00 } {T 00:01:53:30 46 km je republika dlouhá, } {T 00:01:56:00 } {T 00:01:56:00 mezi 6 a 12 km má na šíři } {T 00:01:59:00 } {T 00:01:59:00 a 336 km čtverečních je celková plocha poloostrova. } {T 00:02:03:00 } {T 00:02:04:30 Na jeho konci se tyčí 2033 m vysoká hora, } {T 00:02:08:00 } {T 00:02:08:00 která dala název celému poloostrovu, - Athos. } {T 00:02:12:00 } {T 00:02:13:00 Stará legenda vypráví, že jednoho dne připlula k Athosu Matka Boží } {T 00:02:17:00 } {T 00:02:17:00 a prosila svého Syna, Ježíše Krista, } {T 00:02:20:00 } {T 00:02:20:00 aby jí daroval tento nádherný kousek země jako její duchovní zahradu. } {T 00:02:25:00 } {T 00:02:25:00 A hlas s nebe jí pravil: "Tento cíp země se vším je tvůj. } {T 00:02:29:00 } {T 00:02:29:00 Bude přístavem pro ty, kdož chtějí být zachráněni." } {T 00:02:34:00 } {T 00:02:48:00 Některé z monastýrů jsou 1000 let staré } {T 00:02:51:00 } {T 00:02:51:00 a skrývají obdivuhodné poklady, } {T 00:02:54:00 } {T 00:02:54:00 fresky, ikony, knihy, rukopisy... } {T 00:02:57:00 } {T 00:03:10:00 Avšak není tu elektrický proud, rozhlas, noviny, auta, hotely, } {T 00:03:15:00 } {T 00:03:16:00 a také žádné ženy ani děti, neboť jim je přístup na Athos zakázán. } {T 00:03:21:00 } {T 00:03:21:00 Místní kalendář se od západního kalendáře odlišuje o 13 dní } {T 00:03:25:00 } {T 00:03:25:00 a nový den v byzantském pojetí začíná západem slunce. } {T 00:03:30:00 } {T 00:03:42:00 TISÍC LET JAKO JEDEN DEN } {T 00:03:47:00 } {T 00:04:18:00 Je 5 hodin ráno našeho času, tj. 9 hod. byzantského času } {T 00:04:22:00 } {T 00:04:23:00 a to je okamžik, kdy začíná nový den na Svaté Hoře Athos. } {T 00:04:28:00 } {T 00:04:40:00 Na ochozech monastýru Šimonos Petra je v tomto čase započato klepání na simandron. } {T 00:04:46:00 } {T 00:04:52:00 Tento svatý monastýr se nachází na západním pobřeží poloostrova athonského } {T 00:04:56:00 } {T 00:04:56:00 a byl ve 14. století založen svatým Šimonem, } {T 00:05:00:00 } {T 00:05:00:00 který při vánočním nočním bdění uzřel na jedné skále (řecky: petra) světlo. } {T 00:05:05:00 } {T 00:05:05:00 Proto nazval toto místo novým Betlémem. } {T 00:05:09:00 } {T 00:05:09:00 Tento monastýr již třikrát vyhořel a vždy byl znovu vybudován; } {T 00:05:13:00 } {T 00:05:13:00 naposledy před 90 lety (úplně naposledy, počtvrté v r. 1991). Žije zde 60 mnichů. } {T 00:05:20:00 } {T 00:06:11:30 Hlavní bohoslužbou dne je Božská liturgie, } {T 00:06:17:30 } {T 00:06:18:00 která je oslavou smrti a vzkříšení Boha, } {T 00:06:23:00 } {T 00:06:23:00 slavností proměnění a posvěcením pozemského a pozemšťanů. Přítomností Boží mezi lidmi. } {T 00:06:30:00 } {T 00:06:31:00 Mniši přinášejí do liturgie všechno to, co poznali o samotě, } {T 00:06:35:00 } {T 00:06:35:00 když prožívají přítomnost Boží, a sami sebe přinášejí v oběť; } {T 00:06:40:00 } {T 00:06:40:30 mnich obětuje sám sebe za spásu světa. } {T 00:06:44:00 } {T 00:06:46:00 (Koná se Velký vchod při liturgii.) } {T 00:06:49:00 } {T 00:06:50:00 (Velký vchod symbolizuje Kristovu křížovou cestu ukřižování, smrt a pohřbení.) } {T 00:06:55:00 } {T 00:06:58:00 (Vzpomínání na konstantinopolského patricharchu kněžstvo, Boží služebníky, dobrodince a dal.: } {T 00:07:03:00 } {T 00:07:04:00 "Na arcibiskupa našeho Dimitria, na ty, kteří tuto oběť vykonávají, } {T 00:07:11:00 } {T 00:07:14:00 ...na všechny, kteří sloužili nebo slouží v tomto monastýru, } {T 00:07:19:00 } {T 00:07:21:00 ...na všechny, kteří prosili nás nehodné, abychom se za ně modlili; } {T 00:07:28:00 } {T 00:07:30:00 ...na zakladatele svatého chrámu tohoto /krále, vojvodu/, na všechny živé i zesnulé..., } {T 00:07:40:00 } {T 00:07:43:00 ...na všechny, kteří přinášejí toto svaté mystérium... } {T 00:07:48:00 } {T 00:07:53:00 nechť rozpomene se Hospodin Bůh v království svém, } {T 00:07:59:00 } {T 00:08:01:00 nyní i vždycky, a na věky věků. Amen.") } {T 00:08:06:00 } {T 00:08:17:00 Liturgie je slavnostním spojením s Bohem, jeho anděly a svatými... } {T 00:08:22:00 } {T 00:08:22:00 Je to onen věčný svátek tady na zemi... } {T 00:08:25:00 } {T 00:08:26:00 "A On ("Bůh s námi") si rozbije mezi námi stan a my budeme Jeho lidem a On naším Bohem... } {T 00:08:33:00 } {T 00:08:34:00 a setře každému jeho slzy z tváří, a nebude již smrti ani smutku... } {T 00:08:41:00 } {T 00:08:42:00 neboť staré věci pominuly a hle, je tu nové..." } {T 00:08:47:00 } {T 00:08:51:00 Monaši vycházejí z katolikonu do naproti stojící trapezy (jídelny). } {T 00:08:57:00 } {T 00:08:59:00 Ve všech monastýrech na Athosu se nachází trapeza naproti katolikonu. } {T 00:09:04:00 } {T 00:09:04:00 Nebeské a pozemské zde není daleko od sebe, ale spojuje se. Ve všem pozemském je obsaženo i nebeské. } {T 00:09:09:00 } {T 00:09:09:00 Zbožnost mnichů posvěcuje to, co je v životě obyčejné, } {T 00:09:12:00 } {T 00:09:12:00 monaši to prožívají jako předjímku toho, co bude ve věčnosti. } {T 00:09:16:00 } {T 00:09:16:00 V každodenních věcech skrze svou víru a duchovní život } {T 00:09:19:30 } {T 00:09:19:30 nahlížejí do království Božího a tím z něj již tady na zemi okoušejí... } {T 00:09:23:00 } {T 00:09:23:00 Tato předjímka a okoušení budoucího je vyjádřena jejich společenstvím tady a teď... } {T 00:09:27:00 } {T 00:09:27:00 "Tak to bude v domě mého Otce. Tak to bude v novém, věčném Jerusalemě." } {T 00:09:30:00 } {T 00:09:30:00 "Kde jsou dva nebo tři v mém jménu, tam jsem já uprostřed nich." } {T 00:09:35:00 } {T 00:09:55:00 Řecky: "Vstal z mrtvých Kristus, smrtí smrt překonal..." (Modlitba před jídlem) } {T 00:09:59:00 } {T 00:10:00:00 Toto je vlastně svatý hod lásky, který pořádali staří křesťané po liturgii. } {T 00:10:05:00 } {T 00:10:10:00 (Řecky: požehnání pokrmu; poté se začíná číst ze životů svatých.) } {T 00:10:16:00 } {T 00:10:34:00 Jídlo je zde velmi jednoduché - } {T 00:10:37:00 } {T 00:10:37:00 v den tohoto svátku jsou na stole: rajčata s vařenými bramborami, salát, olivy, sýr, chléb, víno, voda... } {T 00:10:44:00 } {T 00:10:45:00 "Když si sedáš za tento stůl, } {T 00:10:48:00 } {T 00:10:48:00 má ti připomínat smrt a poslední soud," říkají mniši, "a tím snadno ovládneš lakotu." } {T 00:10:53:00 } {T 00:10:53:00 "A když zvedneš pohár a začneš pít, } {T 00:10:56:00 } {T 00:10:56:00 mysli stále na ocet a žluč, které dali pít na kříži našemu Pánu Ježíši Kristu." } {T 00:11:02:00 } {T 00:11:03:00 Snídaně na Athosu, stejně jako všude v Řecku, neexistuje. } {T 00:11:06:00 } {T 00:11:06:00 V pondělí, ve středu a v pátek jedí mniši pouze jednou } {T 00:11:10:00 } {T 00:11:10:00 a v ty dny se nepodává žádné tučné jídlo, tedy žádný sýr ani olivy. } {T 00:11:15:00 } {T 00:11:15:00 Nejedí žádné maso ani mléko, zřídka ryby a vajíčka... } {T 00:11:20:00 } {T 00:11:23:00 Jídlo se přijímá potichu. } {T 00:11:26:00 } {T 00:11:26:00 Pouze je při něm čteno ze životopisů světců, } {T 00:11:29:00 } {T 00:11:29:00 aby se nejen ústa plnila pokrmem, } {T 00:11:32:00 } {T 00:11:32:00 ale i mysl se nasycovala duchovně. } {T 00:11:36:00 } {T 00:11:45:00 Toto je jídlo pro toho, kdo četl. } {T 00:11:49:00 } {T 00:12:02:30 Když je po jídle, žehná se zvláštní chléb } {T 00:12:05:30 } {T 00:12:05:30 a všichni mniši z něj pak okusí, } {T 00:12:08:00 } {T 00:12:08:00 tento chléb se zove "Panagia", } {T 00:12:11:00 } {T 00:12:11:00 tzn. "Přesvatá" (myslí se: Bohorodice). } {T 00:12:14:00 } {T 00:12:14:00 Jídlo symbolizuje společenství s Matkou Boží a ztotožnění se s její rolí Boží služebnice. } {T 00:12:21:00 } {T 00:12:23:00 V životě athonských monachů zastává Panna Marie nesmírně důležitou roli. } {T 00:12:26:00 } {T 00:12:27:00 Není bezhříšně a neposkvrněně počata, jak věří západní křesťané. Ale Bůh ji od toho osvobodil, } {T 00:12:33:00 } {T 00:12:33:00 protože byla připravena přijmout Syna Božího. Je člověk jako my všichni. } {T 00:12:37:00 } {T 00:12:38:00 Její rozhodnutí je možností všech lidí otevřít se Kristu, přijmout Krista a nechat ho "stát se člověkem". } {T 00:12:45:30 } {T 00:12:46:00 Proto je duchovní naladění athonského mnicha jaksi ženské, mateřské... } {T 00:12:53:00 } {T 00:12:54:00 Možná, že zde leží důvod pro zákaz, } {T 00:12:57:30 } {T 00:12:57:30 který neumožňuje ženám přístup na Athos. } {T 00:13:01:00 } {T 00:13:02:00 } {T 00:13:05:00 } {T 00:13:10:00 Igumen - to znamená vůdce, opat - tak se nazývá vůdčí osoba v monastýru. } {T 00:13:15:00 } {T 00:13:15:00 Igumen je volen bratrstvem doživotně, } {T 00:13:18:00 } {T 00:13:18:00 je představeným a zároveň duchovním otcem všech monachů } {T 00:13:22:00 } {T 00:13:22:00 a všichni jsou mu bezpodmínečně oddáni a poslušni. } {T 00:13:25:00 } {T 00:13:25:00 Nikdo před ním nemá žádné tajemství. } {T 00:13:28:00 } {T 00:13:28:00 Simeon Nový Theolog říká, že když se monach zcela oddá poslušnosti, } {T 00:13:33:00 } {T 00:13:33:00 tak právě tato poslušnost duchovnímu otci, jemuž svěřuje všechny své starosti, mnicha osvobozuje, } {T 00:13:39:00 } {T 00:13:39:00 pak už nežije sám a nalézá pravou svobodu. } {T 00:13:43:00 } {T 00:13:43:30 A potom již mnich nekoná svoji vůli, ale umírá pro vše pozemské. } {T 00:13:50:00 } {T 00:13:51:00 Otec Emiliános, igumen monastýru Šimonos Petra, } {T 00:13:55:00 } {T 00:13:55:00 nám něco řekne o vztahu mezi duchovním otcem a mnichem: } {T 00:14:00:00 } {T 00:14:08:00 Tento monastýr je typos (tj. model, obraz) celé Církve. } {T 00:14:13:00 } {T 00:14:13:00 Celá Církev je v něm přítomna. } {T 00:14:17:00 } {T 00:14:18:00 Jestliže tedy monastýr zobrazuje celou Církev, } {T 00:14:24:00 } {T 00:14:24:00 je igumen obrazem Krista - } {T 00:14:29:00 } {T 00:14:29:00 stojí zde (v jistém slova smyslu) na místě Kristově. } {T 00:14:34:00 } {T 00:14:34:00 Monastýr je mystérium a igumen je tou viditelnou stránkou tohoto mystéria, } {T 00:14:39:00 } {T 00:14:39:00 kde se to, co je neviditelné, stává viditelným. } {T 00:14:44:00 } {T 00:14:44:00 Z toho vyplývá, že je také duchovním otcem této církve. } {T 00:14:50:00 } {T 00:14:51:00 A on musí dosáhnout toho - být tu proto, } {T 00:14:56:00 } {T 00:14:56:00 aby se mniši tajemství Církve cele otevřeli a zasvětili. } {T 00:15:02:00 } {T 00:15:55:00 Toto je jeskyně, ve které zakladatel monastýru, sv. Šimon, žil } {T 00:15:59:00 } {T 00:15:59:00 a sem se monaši často přicházejí modlit. } {T 00:16:03:00 } {T 00:16:03:00 Dodnes jsou na Svaté Hoře muži, } {T 00:16:06:00 } {T 00:16:06:00 kteří žijí úplně odděleně a o samotě. } {T 00:16:09:00 } {T 00:16:09:00 Pravoslavní věří, že právě od takovýchto eremitů (poustevníků) } {T 00:16:14:00 } {T 00:16:14:00 vychází veškeré síla a všeliké světlo, } {T 00:16:18:00 } {T 00:16:18:00 a proto jedny z největších osobností Hory athonské, } {T 00:16:22:00 } {T 00:16:22:00 otec Paisios a otec Efrém, žijí právě o samotě jako poustevníci. } {T 00:16:26:00 } {T 00:16:26:00 (Ti zde ovšem nejsou ukázáni.) } {T 00:16:29:00 } {T 00:16:29:00 Makárij Veliký, mnich ze 4. století, napsal: } {T 00:16:33:00 } {T 00:16:33:00 Slovo "monach" (mnich) ve své původní podobě znamená "být sám". } {T 00:16:37:00 } {T 00:16:37:00 Je to ten, který žije bez ženy a zřekl se světa, } {T 00:16:40:00 } {T 00:16:40:00 jak jeho vnějších tak i vnitřních stránek. } {T 00:16:43:00 } {T 00:16:43:00 Toho vnějšího hlediska proto, neboť se zřekl materiálních věcí tohoto světa, } {T 00:16:47:00 } {T 00:16:47:00 a vnitřně - neboť se odříká i představy těchto věcí, i pouhé myšlenky na ně. } {T 00:16:51:00 } {T 00:16:51:00 Druhá věc, proč se mnich nazývá mnichem, je, } {T 00:16:54:00 } {T 00:16:54:00 protože se nepřetržitě modlí k Bohu, prosí Boha, } {T 00:16:57:00 } {T 00:16:57:00 aby po všechny dny svého života byl uznán spravedlivým před Bohem. } {T 00:17:01:00 } {T 00:17:01:00 Sv. Jan Klimakos, igumen Sinajského monastýru v 7. století, } {T 00:17:05:00 } {T 00:17:05:00 přirovnal mnišský život ke stoupání po 33 příčkách žebříku k Bohu. } {T 00:17:10:00 } {T 00:17:11:00 Proto je převýšení monastýru nad mořem 330 metrů, } {T 00:17:15:00 } {T 00:17:15:00 aby i umístění monastýru symbolizovalo, co sv. Jan Sinajský píše: } {T 00:17:20:00 } {T 00:17:21:00 Ti, kteří jsou oblečeni do těla a chtějí stoupat po tomto žebříku, } {T 00:17:25:00 } {T 00:17:25:00 se musejí přemáhat. Musejí trpět především na počátku jejich odříkání; } {T 00:17:30:00 } {T 00:17:30:00 tak dlouho trpět až proměněným srdcem pochopí, že toto utrpení je radostí } {T 00:17:35:00 } {T 00:17:35:00 a vede je ke stálé připravenosti milovat Boha } {T 00:17:39:00 } {T 00:17:39:00 a k očištění získanému skrze pokání. } {T 00:17:43:00 } {T 00:17:44:00 Zní to tak jednoduše, co sv. Jan píše, ale ve skutečnosti mniši zůstávají lidmi se slabostmi a pokušeními. } {T 00:17:50:00 } {T 00:17:50:00 Mnich je a zůstává člověkem, který není osvobozen od pokušení a hříchu, } {T 00:17:56:00 } {T 00:17:56:00 a tak někteří padají, vrací se zpět nebo jsou ztraceni. } {T 00:18:01:00 } {T 00:18:01:00 Vždyť člověk může hřešit i v myšlenkách, } {T 00:18:03:00 } {T 00:18:03:00 a čím výše mnich v duchovním životě stoupá, tím hlouběji může padnout. } {T 00:18:07:00 } {T 00:18:07:00 Na počátku ctnostného života, } {T 00:18:09:00 } {T 00:18:09:00 píše sv. Jan, stojí veliká námaha, bolest a odříkání. } {T 00:18:12:00 } {T 00:18:13:00 Sv. Antonij doporučuje, že člověk má na počátku bdít } {T 00:18:16:00 } {T 00:18:16:00 a prosit Boha, aby mu dal spasení, postit se, } {T 00:18:19:00 } {T 00:18:19:00 plakat, vstávat v noci k modlitbám, } {T 00:18:22:00 } {T 00:18:22:00 nevšímat si pozemského } {T 00:18:25:00 } {T 00:18:25:00 a stále se zkoušet, zda je hoden Boha. } {T 00:18:28:00 } {T 00:18:28:00 } {T 00:18:31:00 } {T 00:18:40:00 Vrcholek Hory Athos symbolizuje cíl mnišského života - } {T 00:18:44:00 } {T 00:18:44:00 cesty vzhůru jsou velmi kamenité, trnité; je to velice obtížné dostat se nahoru, } {T 00:18:49:00 } {T 00:18:49:00 a často se vrcholek ztrácí v mlze a mizí tak z dohledu. } {T 00:18:54:00 } {T 00:18:54:00 Avšak nezáleží tolik na tom, jestli člověk tohoto vrcholku dostihne, } {T 00:18:58:00 } {T 00:18:58:00 důležité je rozhodnout se vstoupit na tu svízelnou cestu, která na onen vrchol - k cíli - vede. } {T 00:19:02:00 } {T 00:19:02:00 Tento cíl leží jako hluboká, velká pravda nezměnitelně v srdci člověka. } {T 00:19:07:00 } {T 00:19:08:00 Kam každý z obyvatelů monastýru Šimonos Petra přijde, to je tento malý bílý dům. } {T 00:19:14:00 } {T 00:19:27:00 A tudy každý prochází - tudy ho nesou na hřbitov. } {T 00:19:31:00 } {T 00:19:32:00 Nejvýše tři roky však zůstane mrtvý mnich v zemi pohřben. } {T 00:19:36:00 } {T 00:19:36:00 Potom musí uvolnit místo dalším, } {T 00:19:39:00 } {T 00:19:39:00 a to, co po něm po třech letech zůstane, je uloženo do kostnice. } {T 00:19:43:00 } {T 00:20:04:00 Vstupujeme s mnichem dovnitř a vidíme } {T 00:20:08:00 } {T 00:20:08:00 - je to místo světlé a čisté, není to tu nijak nechutné, } {T 00:20:12:00 } {T 00:20:12:00 ale voní to zde po květinách. } {T 00:20:15:00 } {T 00:20:15:00 Smrt tady nestraší. } {T 00:20:18:00 } {T 00:20:20:00 Mnich rozsvítí svíci u ostatků bratra, které byly před pár týdny vykopány na hřbitově. } {T 00:20:26:00 } {T 00:20:26:00 Zde v kostnici zůstanou ležet v koši čtvrt roku, po této době budou očištěny } {T 00:20:31:00 } {T 00:20:31:00 a přidány k ostatkům ostatních mnichů. Lebka mezi lebky, kosti mezi kosti. } {T 00:20:36:00 } {T 00:20:36:00 Člověk si tak pomyslí, jak krásné musí být tady zemřít. } {T 00:20:40:00 } {T 00:20:40:00 Zde, kde laskavá péče bratří přetrvává i po smrti. } {T 00:20:45:00 } {T 00:20:46:00 "Pane Ježíši Kriste, uděl jim věčný pokoj," } {T 00:20:50:00 } {T 00:20:50:00 opět a opět opakuje mnich tuto modlitební formuli; } {T 00:20:54:00 } {T 00:20:54:00 je to modifikace modlitby: "Pane Ježíši Kriste, Synu Boží, smiluj se nade mnou, hříšným." } {T 00:20:59:00 } {T 00:21:00:00 Stokrát, tisíckrát za den se tuto modlitbu modlí s pomocí "komboskiny" } {T 00:21:05:00 } {T 00:21:05:00 - to je šňůra s modlitebními uzlíky (v Rusku: tzv. "čotky"). } {T 00:21:10:00 } {T 00:21:13:00 Jan Sinajský - Klimakos píše: "Nepoužívej ve svých modlitbách mnoho slov. } {T 00:21:17:00 } {T 00:21:17:00 Nepouštěj se do dlouhých myšlenkových pochodů, aby nebyl tvůj duch rušen hledáním slov. } {T 00:21:23:00 } {T 00:21:23:00 Jedno slovo celníka otevřelo Boží smilování." } {T 00:21:26:00 } {T 00:21:26:00 (Myslí se vyprávění z Evangelia: hříšník se modlí: Bože, očistiž mne hříšného.) } {T 00:21:30:00 } {T 00:21:30:00 "Monach musí," jak říká sv. Jan Zlatoústý, "ať jí, pije, je na cestě, } {T 00:21:34:00 } {T 00:21:34:00 nebo pracuje, či sedí, nebo dělá cokoliv jiného, } {T 00:21:38:00 } {T 00:21:38:00 stále nepřetržitě říkat: Pane Ježíši Kriste, Synu Boží, smiluj se nade mnou." } {T 00:21:43:00 } {T 00:21:44:00 Tady na konci vlastně beze slov se mnich oddává Bohu. } {T 00:21:48:00 } {T 00:21:52:00 Pochopitelně, Boží podstata je nepoznatelná } {T 00:21:55:00 } {T 00:21:55:00 a člověku v tomto světě je Bůh vždy alespoň částečně skryt. } {T 00:21:58:00 } {T 00:21:58:00 Ale v tom, co je ve vodě, v kamenech, v rostlinách, ve světle, } {T 00:22:02:00 } {T 00:22:02:00 ve všem, v čem Bůh tady ve světě působí, může být Bůh tušený, } {T 00:22:06:00 } {T 00:22:06:00 a modlící se monach skrze vstup do záře těchto věcí } {T 00:22:09:00 } {T 00:22:09:00 putuje k svatému Božskému světlu proměnění... } {T 00:22:12:00 } {T 00:22:12:00 A nejde tu o rozhojnění poznatků nýbrž o sjednocení, } {T 00:22:15:00 } {T 00:22:15:00 kde ono "já" (ego) končí a kde se Bůh stává člověkem a člověk bohem. } {T 00:22:22:00 } {T 00:22:23:00 Kde je jen samotný Bůh. } {T 00:22:26:00 } {T 00:22:26:00 Tímto modlitebním způsobem člověk naplňuje náš svět Boží přítomností. } {T 00:22:32:00 } {T 00:23:12:00 To jsou kelie (cely, příbytky) otců, } {T 00:23:15:00 } {T 00:23:15:00 toto jsou ta místa, kde jsou s Bohem samotni. } {T 00:23:18:00 } {T 00:23:38:00 Zvon zve k večerní bohoslužbě. } {T 00:23:41:00 } {T 00:23:41:00 Večerem pro tyto otce začíná nový den. } {T 00:23:45:00 } {T 00:24:03:00 Tehdy, kdy květena i zvířata jdou spát, } {T 00:24:07:00 } {T 00:24:07:00 odrážejí mniši z přístavu tohoto světa na nekonečné moře hledání Boha... } {T 00:24:13:00 } {T 00:24:24:00 Světlo tiché, svaté slávy, nesmrtelného Otce nebeského, } {T 00:24:28:00 } {T 00:24:28:00 Svatého, Blaženého, Ježíši Kriste. } {T 00:24:31:00 } {T 00:24:31:00 Přišedše k západu slunce a spatřivše záři večerní, } {T 00:24:34:00 } {T 00:24:34:00 opěváme Otce, Syna i Svatého Ducha, Boha, } {T 00:24:37:00 } {T 00:24:37:00 Synu Boží, jenž dáváš život, hoden jsi po všechny časy } {T 00:24:40:00 } {T 00:24:40:00 hlasy ctihodnými být opěvován; pročež svět tebe velebí. } {T 00:24:43:00 } {T 00:24:44:00 Tento zpěv monachů, nádherná starobyzantská poezie, } {T 00:24:48:00 } {T 00:24:48:00 spoře osvětlený chrám, odlesk zlata ikon, plamínky svíček, vůně kadidla, hlas modliteb, } {T 00:24:55:00 } {T 00:24:56:00 síla tohoto prostředí, ve kterém hodiny stojíš, } {T 00:25:02:00 } {T 00:25:02:00 způsobuje, že čas pro tebe přestává být pojmem - nevíš, kdy se zastavil... } {T 00:25:07:00 } {T 00:25:07:00 A ty se vydáváš na nekonečnou cestu k sobě samému, } {T 00:25:14:00 } {T 00:25:14:00 k tvým blízkým i vzdáleným, } {T 00:25:17:00 } {T 00:25:17:00 k Bohu, } {T 00:25:19:00 } {T 00:25:19:40 k Bohu. } {T 00:25:21:00 } {T 00:25:22:00 Všichni a všechno je u tebe a ty jsi u nich } {T 00:25:25:00 } {T 00:25:25:00 - celý svět a nic... } {T 00:25:28:00 } {T 00:25:29:00 Pane Ježíši Kriste, Synu Boží, smiluj se nade mnou. } {T 00:25:32:00 } {T 00:26:21:00 Mezi večerní a jitřní bohoslužbou, která začíná ve dvě hodiny ráno, } {T 00:26:25:00 } {T 00:26:25:00 jsou mniši ve svých keliích. } {T 00:26:28:00 } {T 00:26:28:40 Tma pomáhá v koncentraci. Ticho samoty. } {T 00:26:33:00 } {T 00:26:35:00 Mnich a Bůh jsou sami se sebou a se světem. } {T 00:26:38:00 } {T 00:26:38:00 Jediný cíl má život monacha - veškeré myšlenky soustředit na Boha, k Bohu } {T 00:26:42:00 } {T 00:26:42:00 a sice v každém okamžiku. } {T 00:26:45:00 } {T 00:26:45:00 To, co mnich v těchto chvílích prožívá, je nevyslovitelné. } {T 00:26:50:00 } {T 00:27:05:00 Jan Klimakos napsal: "Duch toho, kdo se opravdu naučil modlit, } {T 00:27:09:00 } {T 00:27:09:00 rozmlouvá s Bohem tváří v tvář." } {T 00:27:12:00 } {T 00:27:12:30 Bdění a modlitby samotného monacha přecházejí na konec opět } {T 00:27:15:00 } {T 00:27:15:00 do modliteb celého společenství, spojují se opět s modlitbami ostatních bratří. } {T 00:27:19:00 } {T 00:28:19:00 ("Sláva na výsostech Bohu a na zemi pokoj, lidem dobrá vůle...") } {T 00:28:25:00 } {T 00:28:30:00 Je 5 hodin našeho času - 9 hodin času byzantského v monastýru Šimonos Petra. } {T 00:28:34:00 } {T 00:28:34:00 Nad Athonskou horou se probouzí nový den. } {T 00:28:37:30 } {T 00:28:38:00 Opět je nový den, sedm dní je týden, čtyři týdny - měsíc, } {T 00:28:42:00 } {T 00:28:42:00 12 měsíců - rok, deset let, 100 let, tisíc let... } {T 00:28:46:00 } {T 00:28:47:00 Co je to vlastně čas? } {T 00:28:50:00 } {T 00:28:54:00 Na balustrádách monastýru Šimonos Petra svolává simandron ke společným modlitbám. } {T 00:28:59:00 } {T 00:29:06:00 Když budeš tázán: "Co vlastně dělají ti mniši?" } {T 00:29:09:30 } {T 00:29:09:30 "Nic nedělají," odvětíš, "modlí se a umírají." } {T 00:29:12:30 } {T 00:29:13:30 A ti, kteří se takto zeptali, nebudou této odpovědi rozumět. } {T 00:29:16:00 } {T 00:29:16:00 "Co je to vlastně to modlení?? A o smrti se přece nemluví!" } {T 00:29:19:30 } {T 00:29:20:00 Žádná práce, žádná lopota, žádná výroba a produkty, žádná sociální angažovanost... } {T 00:29:25:00 } {T 00:29:25:00 Má vůbec lidstvo něco z toho, že Athos a jeho mniši existují? } {T 00:29:30:00 } {T 00:29:30:00 Tady si musíme pomoci podobenstvím. } {T 00:29:33:00 } {T 00:29:33:00 Sportovci se připravují s námahou a roky na Olympijské hry, } {T 00:29:37:00 } {T 00:29:37:00 zatěžují své tělo až na pokraj možností a na hranici únosnosti. } {T 00:29:41:00 } {T 00:29:41:00 A mniši na Athosu cvičí a zatěžují až na hranice možností své srdce (tj. svého ducha), } {T 00:29:45:00 } {T 00:29:45:00 tuží se, až si sáhnou na své dno, očišťují srdce k jeho předobrazu a naději... } {T 00:29:49:00 } {T 00:29:50:00 Podle staré židovské legendy bude svět tak dlouho existovat, } {T 00:29:54:00 } {T 00:29:54:00 dokud se v každé generaci nalezne alespoň 36 spravedlivých. } {T 00:29:58:00 } {T 00:29:58:00 "Jste vy ti spravedlivci, kteří drží svět?" ptáš se. } {T 00:30:01:00 } {T 00:30:01:00 "Ano," odpovídá mnich, "ano." } {T 00:30:04:00 } {T 00:30:22:00 Poděkování otcům, igumenu monastýru Šimonos Petra } {T 00:30:25:00 } {T 00:30:25:00 a vládě Svaté Hory } {T 00:30:27:00 } {T 00:30:27:00 a stejně tak zástupcům řecké vlády za přátelskou podporu. } {T 00:30:30:00 } {T 00:30:34:00 Česká pravoslavná stránka o Athosu: www.orthodoxia.cz/athos } {T 00:30:40:00 } {T 00:30:40:00 Filmy o Pravoslaví: www.pravoslavi.cz/filmy } {T 00:30:45:00 } {T 00:30:45:00 titulky@pravoslavi.cz } {T 00:30:50:00 } {T 00:30:53:00 Bůh s vámi! } {T 00:30:58:00 }