1 00:00:01,000 --> 00:00:04,000 Pravoslavné filmy: www.pravoslavi.cz/filmy 2 00:00:04,000 --> 00:00:08,000 titulky@pravoslavi.cz 3 00:00:23,000 --> 00:00:28,000 Velký svícnový lustr v hlavním chrámu (katolikonu) monastýru Šimonos Petra. 4 00:00:29,300 --> 00:00:33,000 Při svátečních bohoslužbách je rozhýbáván 5 00:00:33,300 --> 00:00:37,000 a jeho pohyb symbolizuje přítomnost andělů a vanutí Ducha Svatého. 6 00:00:40,000 --> 00:00:45,000 V centru lustru je dvouhlavý orel: znak Byzance. 7 00:00:47,000 --> 00:00:51,000 V roce 1453 pádem Konstantinopole do rukou Turků 8 00:00:51,000 --> 00:00:55,000 končí tisícileté dějiny Byzantské říše 9 00:00:55,300 --> 00:01:02,000 - avšak Byzanc dodnes žije na Svaté Hoře Athos. 10 00:01:11,000 --> 00:01:18,000 Řecko s tisíci ostrovy je sen a cíl mnohých lidí k pěkné dovolené. 11 00:01:20,000 --> 00:01:27,000 Na severu u Soluně vybíhá do Středozemního moře poloostrov Chalkidiki 12 00:01:28,000 --> 00:01:35,000 a jeho nejvýchodnějším cípem vybíhá do moře mnišská republika Svatá Hora - Athos 13 00:01:35,000 --> 00:01:39,000 s hlavním městem Karyes, 14 00:01:39,000 --> 00:01:41,000 s dvaceti monastýry, 15 00:01:41,000 --> 00:01:43,000 s dalšími tisíci pousteven a skitů 16 00:01:43,000 --> 00:01:47,000 a s 1200 mnichy (nyní 1600 - 2000). 17 00:01:53,300 --> 00:01:56,000 46 km je republika dlouhá, 18 00:01:56,000 --> 00:01:59,000 mezi 6 a 12 km má na šíři 19 00:01:59,000 --> 00:02:03,000 a 336 km čtverečních je celková plocha poloostrova. 20 00:02:04,300 --> 00:02:08,000 Na jeho konci se tyčí 2033 m vysoká hora, 21 00:02:08,000 --> 00:02:12,000 která dala název celému poloostrovu, - Athos. 22 00:02:13,000 --> 00:02:17,000 Stará legenda vypráví, že jednoho dne připlula k Athosu Matka Boží 23 00:02:17,000 --> 00:02:20,000 a prosila svého Syna, Ježíše Krista, 24 00:02:20,000 --> 00:02:25,000 aby jí daroval tento nádherný kousek země jako její duchovní zahradu. 25 00:02:25,000 --> 00:02:29,000 A hlas s nebe jí pravil: "Tento cíp země se vším je tvůj. 26 00:02:29,000 --> 00:02:34,000 Bude přístavem pro ty, kdož chtějí být zachráněni." 27 00:02:48,000 --> 00:02:51,000 Některé z monastýrů jsou 1000 let staré 28 00:02:51,000 --> 00:02:54,000 a skrývají obdivuhodné poklady, 29 00:02:54,000 --> 00:02:57,000 fresky, ikony, knihy, rukopisy... 30 00:03:10,000 --> 00:03:15,000 Avšak není tu elektrický proud, rozhlas, noviny, auta, hotely, 31 00:03:16,000 --> 00:03:21,000 a také žádné ženy ani děti, neboť jim je přístup na Athos zakázán. 32 00:03:21,000 --> 00:03:25,000 Místní kalendář se od západního kalendáře odlišuje o 13 dní 33 00:03:25,000 --> 00:03:30,000 a nový den v byzantském pojetí začíná západem slunce. 34 00:03:42,000 --> 00:03:47,000 TISÍC LET JAKO JEDEN DEN 35 00:04:18,000 --> 00:04:22,000 Je 5 hodin ráno našeho času, tj. 9 hod. byzantského času 36 00:04:23,000 --> 00:04:28,000 a to je okamžik, kdy začíná nový den na Svaté Hoře Athos. 37 00:04:40,000 --> 00:04:46,000 Na ochozech monastýru Šimonos Petra je v tomto čase započato klepání na simandron. 38 00:04:52,000 --> 00:04:56,000 Tento svatý monastýr se nachází na západním pobřeží poloostrova athonského 39 00:04:56,000 --> 00:05:00,000 a byl ve 14. století založen svatým Šimonem, 40 00:05:00,000 --> 00:05:05,000 který při vánočním nočním bdění uzřel na jedné skále (řecky: petra) světlo. 41 00:05:05,000 --> 00:05:09,000 Proto nazval toto místo novým Betlémem. 42 00:05:09,000 --> 00:05:13,000 Tento monastýr již třikrát vyhořel a vždy byl znovu vybudován; 43 00:05:13,000 --> 00:05:20,000 naposledy před 90 lety (úplně naposledy, počtvrté v r. 1991). Žije zde 60 mnichů. 44 00:06:11,300 --> 00:06:17,300 Hlavní bohoslužbou dne je Božská liturgie, 45 00:06:18,000 --> 00:06:23,000 která je oslavou smrti a vzkříšení Boha, 46 00:06:23,000 --> 00:06:30,000 slavností proměnění a posvěcením pozemského a pozemšťanů. Přítomností Boží mezi lidmi. 47 00:06:31,000 --> 00:06:35,000 Mniši přinášejí do liturgie všechno to, co poznali o samotě, 48 00:06:35,000 --> 00:06:40,000 když prožívají přítomnost Boží, a sami sebe přinášejí v oběť; 49 00:06:40,300 --> 00:06:44,000 mnich obětuje sám sebe za spásu světa. 50 00:06:46,000 --> 00:06:49,000 (Koná se Velký vchod při liturgii.) 51 00:06:50,000 --> 00:06:55,000 (Velký vchod symbolizuje Kristovu křížovou cestu ukřižování, smrt a pohřbení.) 52 00:06:58,000 --> 00:07:03,000 (Vzpomínání na konstantinopolského patricharchu kněžstvo, Boží služebníky, dobrodince a dal.: 53 00:07:04,000 --> 00:07:11,000 "Na arcibiskupa našeho Dimitria, na ty, kteří tuto oběť vykonávají, 54 00:07:14,000 --> 00:07:19,000 ...na všechny, kteří sloužili nebo slouží v tomto monastýru, 55 00:07:21,000 --> 00:07:28,000 ...na všechny, kteří prosili nás nehodné, abychom se za ně modlili; 56 00:07:30,000 --> 00:07:40,000 ...na zakladatele svatého chrámu tohoto /krále, vojvodu/, na všechny živé i zesnulé..., 57 00:07:43,000 --> 00:07:48,000 ...na všechny, kteří přinášejí toto svaté mystérium... 58 00:07:53,000 --> 00:07:59,000 nechť rozpomene se Hospodin Bůh v království svém, 59 00:08:01,000 --> 00:08:06,000 nyní i vždycky, a na věky věků. Amen.") 60 00:08:17,000 --> 00:08:22,000 Liturgie je slavnostním spojením s Bohem, jeho anděly a svatými... 61 00:08:22,000 --> 00:08:25,000 Je to onen věčný svátek tady na zemi... 62 00:08:26,000 --> 00:08:33,000 "A On ("Bůh s námi") si rozbije mezi námi stan a my budeme Jeho lidem a On naším Bohem... 63 00:08:34,000 --> 00:08:41,000 a setře každému jeho slzy z tváří, a nebude již smrti ani smutku... 64 00:08:42,000 --> 00:08:47,000 neboť staré věci pominuly a hle, je tu nové..." 65 00:08:51,000 --> 00:08:57,000 Monaši vycházejí z katolikonu do naproti stojící trapezy (jídelny). 66 00:08:59,000 --> 00:09:04,000 Ve všech monastýrech na Athosu se nachází trapeza naproti katolikonu. 67 00:09:04,000 --> 00:09:09,000 Nebeské a pozemské zde není daleko od sebe, ale spojuje se. Ve všem pozemském je obsaženo i nebeské. 68 00:09:09,000 --> 00:09:12,000 Zbožnost mnichů posvěcuje to, co je v životě obyčejné, 69 00:09:12,000 --> 00:09:16,000 monaši to prožívají jako předjímku toho, co bude ve věčnosti. 70 00:09:16,000 --> 00:09:19,300 V každodenních věcech skrze svou víru a duchovní život 71 00:09:19,300 --> 00:09:23,000 nahlížejí do království Božího a tím z něj již tady na zemi okoušejí... 72 00:09:23,000 --> 00:09:27,000 Tato předjímka a okoušení budoucího je vyjádřena jejich společenstvím tady a teď... 73 00:09:27,000 --> 00:09:30,000 "Tak to bude v domě mého Otce. Tak to bude v novém, věčném Jerusalemě." 74 00:09:30,000 --> 00:09:35,000 "Kde jsou dva nebo tři v mém jménu, tam jsem já uprostřed nich." 75 00:09:55,000 --> 00:09:59,000 Řecky: "Vstal z mrtvých Kristus, smrtí smrt překonal..." (Modlitba před jídlem) 76 00:10:00,000 --> 00:10:05,000 Toto je vlastně svatý hod lásky, který pořádali staří křesťané po liturgii. 77 00:10:10,000 --> 00:10:16,000 (Řecky: požehnání pokrmu; poté se začíná číst ze životů svatých.) 78 00:10:34,000 --> 00:10:37,000 Jídlo je zde velmi jednoduché - 79 00:10:37,000 --> 00:10:44,000 v den tohoto svátku jsou na stole: rajčata s vařenými bramborami, salát, olivy, sýr, chléb, víno, voda... 80 00:10:45,000 --> 00:10:48,000 "Když si sedáš za tento stůl, 81 00:10:48,000 --> 00:10:53,000 má ti připomínat smrt a poslední soud," říkají mniši, "a tím snadno ovládneš lakotu." 82 00:10:53,000 --> 00:10:56,000 "A když zvedneš pohár a začneš pít, 83 00:10:56,000 --> 00:11:02,000 mysli stále na ocet a žluč, které dali pít na kříži našemu Pánu Ježíši Kristu." 84 00:11:03,000 --> 00:11:06,000 Snídaně na Athosu, stejně jako všude v Řecku, neexistuje. 85 00:11:06,000 --> 00:11:10,000 V pondělí, ve středu a v pátek jedí mniši pouze jednou 86 00:11:10,000 --> 00:11:15,000 a v ty dny se nepodává žádné tučné jídlo, tedy žádný sýr ani olivy. 87 00:11:15,000 --> 00:11:20,000 Nejedí žádné maso ani mléko, zřídka ryby a vajíčka... 88 00:11:23,000 --> 00:11:26,000 Jídlo se přijímá potichu. 89 00:11:26,000 --> 00:11:29,000 Pouze je při něm čteno ze životopisů světců, 90 00:11:29,000 --> 00:11:32,000 aby se nejen ústa plnila pokrmem, 91 00:11:32,000 --> 00:11:36,000 ale i mysl se nasycovala duchovně. 92 00:11:45,000 --> 00:11:49,000 Toto je jídlo pro toho, kdo četl. 93 00:12:02,300 --> 00:12:05,300 Když je po jídle, žehná se zvláštní chléb 94 00:12:05,300 --> 00:12:08,000 a všichni mniši z něj pak okusí, 95 00:12:08,000 --> 00:12:11,000 tento chléb se zove "Panagia", 96 00:12:11,000 --> 00:12:14,000 tzn. "Přesvatá" (myslí se: Bohorodice). 97 00:12:14,000 --> 00:12:21,000 Jídlo symbolizuje společenství s Matkou Boží a ztotožnění se s její rolí Boží služebnice. 98 00:12:23,000 --> 00:12:26,000 V životě athonských monachů zastává Panna Marie nesmírně důležitou roli. 99 00:12:27,000 --> 00:12:33,000 Není bezhříšně a neposkvrněně počata, jak věří západní křesťané. Ale Bůh ji od toho osvobodil, 100 00:12:33,000 --> 00:12:37,000 protože byla připravena přijmout Syna Božího. Je člověk jako my všichni. 101 00:12:38,000 --> 00:12:45,300 Její rozhodnutí je možností všech lidí otevřít se Kristu, přijmout Krista a nechat ho "stát se člověkem". 102 00:12:46,000 --> 00:12:53,000 Proto je duchovní naladění athonského mnicha jaksi ženské, mateřské... 103 00:12:54,000 --> 00:12:57,300 Možná, že zde leží důvod pro zákaz, 104 00:12:57,300 --> 00:13:01,000 který neumožňuje ženám přístup na Athos. 105 00:13:02,000 --> 00:13:05,000 106 00:13:10,000 --> 00:13:15,000 Igumen - to znamená vůdce, opat - tak se nazývá vůdčí osoba v monastýru. 107 00:13:15,000 --> 00:13:18,000 Igumen je volen bratrstvem doživotně, 108 00:13:18,000 --> 00:13:22,000 je představeným a zároveň duchovním otcem všech monachů 109 00:13:22,000 --> 00:13:25,000 a všichni jsou mu bezpodmínečně oddáni a poslušni. 110 00:13:25,000 --> 00:13:28,000 Nikdo před ním nemá žádné tajemství. 111 00:13:28,000 --> 00:13:33,000 Simeon Nový Theolog říká, že když se monach zcela oddá poslušnosti, 112 00:13:33,000 --> 00:13:39,000 tak právě tato poslušnost duchovnímu otci, jemuž svěřuje všechny své starosti, mnicha osvobozuje, 113 00:13:39,000 --> 00:13:43,000 pak už nežije sám a nalézá pravou svobodu. 114 00:13:43,300 --> 00:13:50,000 A potom již mnich nekoná svoji vůli, ale umírá pro vše pozemské. 115 00:13:51,000 --> 00:13:55,000 Otec Emiliános, igumen monastýru Šimonos Petra, 116 00:13:55,000 --> 00:14:00,000 nám něco řekne o vztahu mezi duchovním otcem a mnichem: 117 00:14:08,000 --> 00:14:13,000 Tento monastýr je typos (tj. model, obraz) celé Církve. 118 00:14:13,000 --> 00:14:17,000 Celá Církev je v něm přítomna. 119 00:14:18,000 --> 00:14:24,000 Jestliže tedy monastýr zobrazuje celou Církev, 120 00:14:24,000 --> 00:14:29,000 je igumen obrazem Krista - 121 00:14:29,000 --> 00:14:34,000 stojí zde (v jistém slova smyslu) na místě Kristově. 122 00:14:34,000 --> 00:14:39,000 Monastýr je mystérium a igumen je tou viditelnou stránkou tohoto mystéria, 123 00:14:39,000 --> 00:14:44,000 kde se to, co je neviditelné, stává viditelným. 124 00:14:44,000 --> 00:14:50,000 Z toho vyplývá, že je také duchovním otcem této církve. 125 00:14:51,000 --> 00:14:56,000 A on musí dosáhnout toho - být tu proto, 126 00:14:56,000 --> 00:15:02,000 aby se mniši tajemství Církve cele otevřeli a zasvětili. 127 00:15:55,000 --> 00:15:59,000 Toto je jeskyně, ve které zakladatel monastýru, sv. Šimon, žil 128 00:15:59,000 --> 00:16:03,000 a sem se monaši často přicházejí modlit. 129 00:16:03,000 --> 00:16:06,000 Dodnes jsou na Svaté Hoře muži, 130 00:16:06,000 --> 00:16:09,000 kteří žijí úplně odděleně a o samotě. 131 00:16:09,000 --> 00:16:14,000 Pravoslavní věří, že právě od takovýchto eremitů (poustevníků) 132 00:16:14,000 --> 00:16:18,000 vychází veškeré síla a všeliké světlo, 133 00:16:18,000 --> 00:16:22,000 a proto jedny z největších osobností Hory athonské, 134 00:16:22,000 --> 00:16:26,000 otec Paisios a otec Efrém, žijí právě o samotě jako poustevníci. 135 00:16:26,000 --> 00:16:29,000 (Ti zde ovšem nejsou ukázáni.) 136 00:16:29,000 --> 00:16:33,000 Makárij Veliký, mnich ze 4. století, napsal: 137 00:16:33,000 --> 00:16:37,000 Slovo "monach" (mnich) ve své původní podobě znamená "být sám". 138 00:16:37,000 --> 00:16:40,000 Je to ten, který žije bez ženy a zřekl se světa, 139 00:16:40,000 --> 00:16:43,000 jak jeho vnějších tak i vnitřních stránek. 140 00:16:43,000 --> 00:16:47,000 Toho vnějšího hlediska proto, neboť se zřekl materiálních věcí tohoto světa, 141 00:16:47,000 --> 00:16:51,000 a vnitřně - neboť se odříká i představy těchto věcí, i pouhé myšlenky na ně. 142 00:16:51,000 --> 00:16:54,000 Druhá věc, proč se mnich nazývá mnichem, je, 143 00:16:54,000 --> 00:16:57,000 protože se nepřetržitě modlí k Bohu, prosí Boha, 144 00:16:57,000 --> 00:17:01,000 aby po všechny dny svého života byl uznán spravedlivým před Bohem. 145 00:17:01,000 --> 00:17:05,000 Sv. Jan Klimakos, igumen Sinajského monastýru v 7. století, 146 00:17:05,000 --> 00:17:10,000 přirovnal mnišský život ke stoupání po 33 příčkách žebříku k Bohu. 147 00:17:11,000 --> 00:17:15,000 Proto je převýšení monastýru nad mořem 330 metrů, 148 00:17:15,000 --> 00:17:20,000 aby i umístění monastýru symbolizovalo, co sv. Jan Sinajský píše: 149 00:17:21,000 --> 00:17:25,000 Ti, kteří jsou oblečeni do těla a chtějí stoupat po tomto žebříku, 150 00:17:25,000 --> 00:17:30,000 se musejí přemáhat. Musejí trpět především na počátku jejich odříkání; 151 00:17:30,000 --> 00:17:35,000 tak dlouho trpět až proměněným srdcem pochopí, že toto utrpení je radostí 152 00:17:35,000 --> 00:17:39,000 a vede je ke stálé připravenosti milovat Boha 153 00:17:39,000 --> 00:17:43,000 a k očištění získanému skrze pokání. 154 00:17:44,000 --> 00:17:50,000 Zní to tak jednoduše, co sv. Jan píše, ale ve skutečnosti mniši zůstávají lidmi se slabostmi a pokušeními. 155 00:17:50,000 --> 00:17:56,000 Mnich je a zůstává člověkem, který není osvobozen od pokušení a hříchu, 156 00:17:56,000 --> 00:18:01,000 a tak někteří padají, vrací se zpět nebo jsou ztraceni. 157 00:18:01,000 --> 00:18:03,000 Vždyť člověk může hřešit i v myšlenkách, 158 00:18:03,000 --> 00:18:07,000 a čím výše mnich v duchovním životě stoupá, tím hlouběji může padnout. 159 00:18:07,000 --> 00:18:09,000 Na počátku ctnostného života, 160 00:18:09,000 --> 00:18:12,000 píše sv. Jan, stojí veliká námaha, bolest a odříkání. 161 00:18:13,000 --> 00:18:16,000 Sv. Antonij doporučuje, že člověk má na počátku bdít 162 00:18:16,000 --> 00:18:19,000 a prosit Boha, aby mu dal spasení, postit se, 163 00:18:19,000 --> 00:18:22,000 plakat, vstávat v noci k modlitbám, 164 00:18:22,000 --> 00:18:25,000 nevšímat si pozemského 165 00:18:25,000 --> 00:18:28,000 a stále se zkoušet, zda je hoden Boha. 166 00:18:28,000 --> 00:18:31,000 167 00:18:40,000 --> 00:18:44,000 Vrcholek Hory Athos symbolizuje cíl mnišského života - 168 00:18:44,000 --> 00:18:49,000 cesty vzhůru jsou velmi kamenité, trnité; je to velice obtížné dostat se nahoru, 169 00:18:49,000 --> 00:18:54,000 a často se vrcholek ztrácí v mlze a mizí tak z dohledu. 170 00:18:54,000 --> 00:18:58,000 Avšak nezáleží tolik na tom, jestli člověk tohoto vrcholku dostihne, 171 00:18:58,000 --> 00:19:02,000 důležité je rozhodnout se vstoupit na tu svízelnou cestu, která na onen vrchol - k cíli - vede. 172 00:19:02,000 --> 00:19:07,000 Tento cíl leží jako hluboká, velká pravda nezměnitelně v srdci člověka. 173 00:19:08,000 --> 00:19:14,000 Kam každý z obyvatelů monastýru Šimonos Petra přijde, to je tento malý bílý dům. 174 00:19:27,000 --> 00:19:31,000 A tudy každý prochází - tudy ho nesou na hřbitov. 175 00:19:32,000 --> 00:19:36,000 Nejvýše tři roky však zůstane mrtvý mnich v zemi pohřben. 176 00:19:36,000 --> 00:19:39,000 Potom musí uvolnit místo dalším, 177 00:19:39,000 --> 00:19:43,000 a to, co po něm po třech letech zůstane, je uloženo do kostnice. 178 00:20:04,000 --> 00:20:08,000 Vstupujeme s mnichem dovnitř a vidíme 179 00:20:08,000 --> 00:20:12,000 - je to místo světlé a čisté, není to tu nijak nechutné, 180 00:20:12,000 --> 00:20:15,000 ale voní to zde po květinách. 181 00:20:15,000 --> 00:20:18,000 Smrt tady nestraší. 182 00:20:20,000 --> 00:20:26,000 Mnich rozsvítí svíci u ostatků bratra, které byly před pár týdny vykopány na hřbitově. 183 00:20:26,000 --> 00:20:31,000 Zde v kostnici zůstanou ležet v koši čtvrt roku, po této době budou očištěny 184 00:20:31,000 --> 00:20:36,000 a přidány k ostatkům ostatních mnichů. Lebka mezi lebky, kosti mezi kosti. 185 00:20:36,000 --> 00:20:40,000 Člověk si tak pomyslí, jak krásné musí být tady zemřít. 186 00:20:40,000 --> 00:20:45,000 Zde, kde laskavá péče bratří přetrvává i po smrti. 187 00:20:46,000 --> 00:20:50,000 "Pane Ježíši Kriste, uděl jim věčný pokoj," 188 00:20:50,000 --> 00:20:54,000 opět a opět opakuje mnich tuto modlitební formuli; 189 00:20:54,000 --> 00:20:59,000 je to modifikace modlitby: "Pane Ježíši Kriste, Synu Boží, smiluj se nade mnou, hříšným." 190 00:21:00,000 --> 00:21:05,000 Stokrát, tisíckrát za den se tuto modlitbu modlí s pomocí "komboskiny" 191 00:21:05,000 --> 00:21:10,000 - to je šňůra s modlitebními uzlíky (v Rusku: tzv. "čotky"). 192 00:21:13,000 --> 00:21:17,000 Jan Sinajský - Klimakos píše: "Nepoužívej ve svých modlitbách mnoho slov. 193 00:21:17,000 --> 00:21:23,000 Nepouštěj se do dlouhých myšlenkových pochodů, aby nebyl tvůj duch rušen hledáním slov. 194 00:21:23,000 --> 00:21:26,000 Jedno slovo celníka otevřelo Boží smilování." 195 00:21:26,000 --> 00:21:30,000 (Myslí se vyprávění z Evangelia: hříšník se modlí: Bože, očistiž mne hříšného.) 196 00:21:30,000 --> 00:21:34,000 "Monach musí," jak říká sv. Jan Zlatoústý, "ať jí, pije, je na cestě, 197 00:21:34,000 --> 00:21:38,000 nebo pracuje, či sedí, nebo dělá cokoliv jiného, 198 00:21:38,000 --> 00:21:43,000 stále nepřetržitě říkat: Pane Ježíši Kriste, Synu Boží, smiluj se nade mnou." 199 00:21:44,000 --> 00:21:48,000 Tady na konci vlastně beze slov se mnich oddává Bohu. 200 00:21:52,000 --> 00:21:55,000 Pochopitelně, Boží podstata je nepoznatelná 201 00:21:55,000 --> 00:21:58,000 a člověku v tomto světě je Bůh vždy alespoň částečně skryt. 202 00:21:58,000 --> 00:22:02,000 Ale v tom, co je ve vodě, v kamenech, v rostlinách, ve světle, 203 00:22:02,000 --> 00:22:06,000 ve všem, v čem Bůh tady ve světě působí, může být Bůh tušený, 204 00:22:06,000 --> 00:22:09,000 a modlící se monach skrze vstup do záře těchto věcí 205 00:22:09,000 --> 00:22:12,000 putuje k svatému Božskému světlu proměnění... 206 00:22:12,000 --> 00:22:15,000 A nejde tu o rozhojnění poznatků nýbrž o sjednocení, 207 00:22:15,000 --> 00:22:22,000 kde ono "já" (ego) končí a kde se Bůh stává člověkem a člověk bohem. 208 00:22:23,000 --> 00:22:26,000 Kde je jen samotný Bůh. 209 00:22:26,000 --> 00:22:32,000 Tímto modlitebním způsobem člověk naplňuje náš svět Boží přítomností. 210 00:23:12,000 --> 00:23:15,000 To jsou kelie (cely, příbytky) otců, 211 00:23:15,000 --> 00:23:18,000 toto jsou ta místa, kde jsou s Bohem samotni. 212 00:23:38,000 --> 00:23:41,000 Zvon zve k večerní bohoslužbě. 213 00:23:41,000 --> 00:23:45,000 Večerem pro tyto otce začíná nový den. 214 00:24:03,000 --> 00:24:07,000 Tehdy, kdy květena i zvířata jdou spát, 215 00:24:07,000 --> 00:24:13,000 odrážejí mniši z přístavu tohoto světa na nekonečné moře hledání Boha... 216 00:24:24,000 --> 00:24:28,000 Světlo tiché, svaté slávy, nesmrtelného Otce nebeského, 217 00:24:28,000 --> 00:24:31,000 Svatého, Blaženého, Ježíši Kriste. 218 00:24:31,000 --> 00:24:34,000 Přišedše k západu slunce a spatřivše záři večerní, 219 00:24:34,000 --> 00:24:37,000 opěváme Otce, Syna i Svatého Ducha, Boha, 220 00:24:37,000 --> 00:24:40,000 Synu Boží, jenž dáváš život, hoden jsi po všechny časy 221 00:24:40,000 --> 00:24:43,000 hlasy ctihodnými být opěvován; pročež svět tebe velebí. 222 00:24:44,000 --> 00:24:48,000 Tento zpěv monachů, nádherná starobyzantská poezie, 223 00:24:48,000 --> 00:24:55,000 spoře osvětlený chrám, odlesk zlata ikon, plamínky svíček, vůně kadidla, hlas modliteb, 224 00:24:56,000 --> 00:25:02,000 síla tohoto prostředí, ve kterém hodiny stojíš, 225 00:25:02,000 --> 00:25:07,000 způsobuje, že čas pro tebe přestává být pojmem - nevíš, kdy se zastavil... 226 00:25:07,000 --> 00:25:14,000 A ty se vydáváš na nekonečnou cestu k sobě samému, 227 00:25:14,000 --> 00:25:17,000 k tvým blízkým i vzdáleným, 228 00:25:17,000 --> 00:25:19,000 k Bohu, 229 00:25:19,400 --> 00:25:21,000 k Bohu. 230 00:25:22,000 --> 00:25:25,000 Všichni a všechno je u tebe a ty jsi u nich 231 00:25:25,000 --> 00:25:28,000 - celý svět a nic... 232 00:25:29,000 --> 00:25:32,000 Pane Ježíši Kriste, Synu Boží, smiluj se nade mnou. 233 00:26:21,000 --> 00:26:25,000 Mezi večerní a jitřní bohoslužbou, která začíná ve dvě hodiny ráno, 234 00:26:25,000 --> 00:26:28,000 jsou mniši ve svých keliích. 235 00:26:28,400 --> 00:26:33,000 Tma pomáhá v koncentraci. Ticho samoty. 236 00:26:35,000 --> 00:26:38,000 Mnich a Bůh jsou sami se sebou a se světem. 237 00:26:38,000 --> 00:26:42,000 Jediný cíl má život monacha - veškeré myšlenky soustředit na Boha, k Bohu 238 00:26:42,000 --> 00:26:45,000 a sice v každém okamžiku. 239 00:26:45,000 --> 00:26:50,000 To, co mnich v těchto chvílích prožívá, je nevyslovitelné. 240 00:27:05,000 --> 00:27:09,000 Jan Klimakos napsal: "Duch toho, kdo se opravdu naučil modlit, 241 00:27:09,000 --> 00:27:12,000 rozmlouvá s Bohem tváří v tvář." 242 00:27:12,300 --> 00:27:15,000 Bdění a modlitby samotného monacha přecházejí na konec opět 243 00:27:15,000 --> 00:27:19,000 do modliteb celého společenství, spojují se opět s modlitbami ostatních bratří. 244 00:28:19,000 --> 00:28:25,000 ("Sláva na výsostech Bohu a na zemi pokoj, lidem dobrá vůle...") 245 00:28:30,000 --> 00:28:34,000 Je 5 hodin našeho času - 9 hodin času byzantského v monastýru Šimonos Petra. 246 00:28:34,000 --> 00:28:37,300 Nad Athonskou horou se probouzí nový den. 247 00:28:38,000 --> 00:28:42,000 Opět je nový den, sedm dní je týden, čtyři týdny - měsíc, 248 00:28:42,000 --> 00:28:46,000 12 měsíců - rok, deset let, 100 let, tisíc let... 249 00:28:47,000 --> 00:28:50,000 Co je to vlastně čas? 250 00:28:54,000 --> 00:28:59,000 Na balustrádách monastýru Šimonos Petra svolává simandron ke společným modlitbám. 251 00:29:06,000 --> 00:29:09,300 Když budeš tázán: "Co vlastně dělají ti mniši?" 252 00:29:09,300 --> 00:29:12,300 "Nic nedělají," odvětíš, "modlí se a umírají." 253 00:29:13,300 --> 00:29:16,000 A ti, kteří se takto zeptali, nebudou této odpovědi rozumět. 254 00:29:16,000 --> 00:29:19,300 "Co je to vlastně to modlení?? A o smrti se přece nemluví!" 255 00:29:20,000 --> 00:29:25,000 Žádná práce, žádná lopota, žádná výroba a produkty, žádná sociální angažovanost... 256 00:29:25,000 --> 00:29:30,000 Má vůbec lidstvo něco z toho, že Athos a jeho mniši existují? 257 00:29:30,000 --> 00:29:33,000 Tady si musíme pomoci podobenstvím. 258 00:29:33,000 --> 00:29:37,000 Sportovci se připravují s námahou a roky na Olympijské hry, 259 00:29:37,000 --> 00:29:41,000 zatěžují své tělo až na pokraj možností a na hranici únosnosti. 260 00:29:41,000 --> 00:29:45,000 A mniši na Athosu cvičí a zatěžují až na hranice možností své srdce (tj. svého ducha), 261 00:29:45,000 --> 00:29:49,000 tuží se, až si sáhnou na své dno, očišťují srdce k jeho předobrazu a naději... 262 00:29:50,000 --> 00:29:54,000 Podle staré židovské legendy bude svět tak dlouho existovat, 263 00:29:54,000 --> 00:29:58,000 dokud se v každé generaci nalezne alespoň 36 spravedlivých. 264 00:29:58,000 --> 00:30:01,000 "Jste vy ti spravedlivci, kteří drží svět?" ptáš se. 265 00:30:01,000 --> 00:30:04,000 "Ano," odpovídá mnich, "ano." 266 00:30:22,000 --> 00:30:25,000 Poděkování otcům, igumenu monastýru Šimonos Petra 267 00:30:25,000 --> 00:30:27,000 a vládě Svaté Hory 268 00:30:27,000 --> 00:30:30,000 a stejně tak zástupcům řecké vlády za přátelskou podporu. 269 00:30:34,000 --> 00:30:40,000 Česká pravoslavná stránka o Athosu: www.orthodoxia.cz/athos 270 00:30:40,000 --> 00:30:45,000 Filmy o Pravoslaví: www.pravoslavi.cz/filmy 271 00:30:45,000 --> 00:30:50,000 titulky@pravoslavi.cz 272 00:30:53,000 --> 00:30:58,000 Bůh s vámi!