1 00:00:02,000 --> 00:00:05,000 Pravoslavné filmy: www.pravoslavi.cz/filmy 2 00:00:24,000 --> 00:00:29,000 Velký svícnový lustr v hlavním chrámu (katolikonu) monastýru Šimonos Petra. 3 00:00:30,300 --> 00:00:34,000 Při svátečních bohoslužbách je rozhýbáván 4 00:00:34,300 --> 00:00:38,000 a jeho pohyb symbolizuje přítomnost andělů a vanutí Ducha Svatého. 5 00:00:41,000 --> 00:00:46,000 V centru lustru je dvouhlavý orel: znak Byzance. 6 00:00:48,000 --> 00:00:52,000 V roce 1453 pádem Konstantinopole do rukou Turků 7 00:00:52,000 --> 00:00:56,000 končí tisícileté dějiny Byzantské říše 8 00:00:56,300 --> 00:01:03,000 - avšak Byzanc dodnes žije na Svaté Hoře Athos. 9 00:01:12,000 --> 00:01:19,000 Řecko s tisíci ostrovy je sen a cíl mnohých lidí k pěkné dovolené. 10 00:01:21,000 --> 00:01:28,000 Na severu u Soluně vybíhá do Středozemního moře poloostrov Chalkidiki 11 00:01:29,000 --> 00:01:36,000 a jeho nejvýchodnějším cípem vybíhá do moře mnišská republika Svatá Hora - Athos 12 00:01:36,000 --> 00:01:40,000 s hlavním městem Karyes, 13 00:01:40,000 --> 00:01:42,000 s dvaceti monastýry, 14 00:01:42,000 --> 00:01:44,000 s dalšími tisíci pousteven a skitů 15 00:01:44,000 --> 00:01:48,000 a s 1200 mnichy (nyní 1600 - 2000). 16 00:01:54,300 --> 00:01:57,000 46 km je republika dlouhá, 17 00:01:57,000 --> 00:02:00,000 mezi 6 a 12 km má na šíři 18 00:02:00,000 --> 00:02:04,000 a 336 km čtverečních je celková plocha poloostrova. 19 00:02:05,300 --> 00:02:09,000 Na jeho konci se tyčí 2033 m vysoká hora, 20 00:02:09,000 --> 00:02:13,000 která dala název celému poloostrovu, - Athos. 21 00:02:14,000 --> 00:02:18,000 Stará legenda vypráví, že jednoho dne připlula k Athosu Matka Boží 22 00:02:18,000 --> 00:02:21,000 a prosila svého Syna, Ježíše Krista, 23 00:02:21,000 --> 00:02:26,000 aby jí daroval tento nádherný kousek země jako její duchovní zahradu. 24 00:02:26,000 --> 00:02:30,000 A hlas s nebe jí pravil: "Tento cíp země se vším je tvůj. 25 00:02:30,000 --> 00:02:35,000 Bude přístavem pro ty, kdož chtějí být zachráněni." 26 00:02:49,000 --> 00:02:52,000 Některé z monastýrů jsou 1000 let staré 27 00:02:52,000 --> 00:02:55,000 a skrývají obdivuhodné poklady, 28 00:02:55,000 --> 00:02:58,000 fresky, ikony, knihy, rukopisy... 29 00:03:11,000 --> 00:03:16,000 Avšak není tu elektrický proud, rozhlas, noviny, auta, hotely, 30 00:03:17,000 --> 00:03:22,000 a také žádné ženy ani děti, neboť jim je přístup na Athos zakázán. 31 00:03:22,000 --> 00:03:26,000 Místní kalendář se od západního kalendáře odlišuje o 13 dní 32 00:03:26,000 --> 00:03:31,000 a nový den v byzantském pojetí začíná západem slunce. 33 00:03:43,000 --> 00:03:48,000 TISÍC LET JAKO JEDEN DEN 34 00:04:19,000 --> 00:04:23,000 Je 5 hodin ráno našeho času, tj. 9 hod. byzantského času 35 00:04:24,000 --> 00:04:29,000 a to je okamžik, kdy začíná nový den na Svaté Hoře Athos. 36 00:04:41,000 --> 00:04:47,000 Na ochozech monastýru Šimonos Petra je v tomto čase započato klepání na simandron. 37 00:04:53,000 --> 00:04:57,000 Tento svatý monastýr se nachází na západním pobřeží poloostrova athonského 38 00:04:57,000 --> 00:05:01,000 a byl ve 14. století založen svatým Šimonem, 39 00:05:01,000 --> 00:05:06,000 který při vánočním nočním bdění uzřel na jedné skále (řecky: petra) světlo. 40 00:05:06,000 --> 00:05:10,000 Proto nazval toto místo novým Betlémem. 41 00:05:10,000 --> 00:05:14,000 Tento monastýr již třikrát vyhořel a vždy byl znovu vybudován; 42 00:05:14,000 --> 00:05:21,000 naposledy před 90 lety (úplně naposledy, počtvrté v r. 1991). Žije zde 60 mnichů. 43 00:06:12,300 --> 00:06:18,300 Hlavní bohoslužbou dne je Božská liturgie, 44 00:06:19,000 --> 00:06:24,000 která je oslavou smrti a vzkříšení Boha, 45 00:06:24,000 --> 00:06:31,000 slavností proměnění a posvěcením pozemského a pozemšťanů. Přítomností Boží mezi lidmi. 46 00:06:32,000 --> 00:06:36,000 Mniši přinášejí do liturgie všechno to, co poznali o samotě, 47 00:06:36,000 --> 00:06:41,000 když prožívají přítomnost Boží, a sami sebe přinášejí v oběť; 48 00:06:41,300 --> 00:06:45,000 mnich obětuje sám sebe za spásu světa. 49 00:06:47,000 --> 00:06:50,000 (Koná se Velký vchod při liturgii.) 50 00:06:51,000 --> 00:06:56,000 (Velký vchod symbolizuje Kristovu křížovou cestu ukřižování, smrt a pohřbení.) 51 00:06:59,000 --> 00:07:04,000 (Vzpomínání na konstantinopolského patricharchu kněžstvo, Boží služebníky, dobrodince a dal.: 52 00:07:05,000 --> 00:07:12,000 "Na arcibiskupa našeho Dimitria, na ty, kteří tuto oběť vykonávají, 53 00:07:15,000 --> 00:07:20,000 ...na všechny, kteří sloužili nebo slouží v tomto monastýru, 54 00:07:22,000 --> 00:07:29,000 ...na všechny, kteří prosili nás nehodné, abychom se za ně modlili; 55 00:07:31,000 --> 00:07:41,000 ...na zakladatele svatého chrámu tohoto /krále, vojvodu/, na všechny živé i zesnulé..., 56 00:07:44,000 --> 00:07:49,000 ...na všechny, kteří přinášejí toto svaté mystérium... 57 00:07:54,000 --> 00:08:00,000 nechť rozpomene se Hospodin Bůh v království svém, 58 00:08:02,000 --> 00:08:07,000 nyní i vždycky, a na věky věků. Amen.") 59 00:08:18,000 --> 00:08:23,000 Liturgie je slavnostním spojením s Bohem, jeho anděly a svatými... 60 00:08:23,000 --> 00:08:26,000 Je to onen věčný svátek tady na zemi... 61 00:08:27,000 --> 00:08:34,000 "A On ("Bůh s námi") si rozbije mezi námi stan a my budeme Jeho lidem a On naším Bohem... 62 00:08:35,000 --> 00:08:42,000 a setře každému jeho slzy z tváří, a nebude již smrti ani smutku... 63 00:08:43,000 --> 00:08:48,000 neboť staré věci pominuly a hle, je tu nové..." 64 00:08:52,000 --> 00:08:58,000 Monaši vycházejí z katolikonu do naproti stojící trapezy (jídelny). 65 00:09:00,000 --> 00:09:05,000 Ve všech monastýrech na Athosu se nachází trapeza naproti katolikonu. 66 00:09:05,000 --> 00:09:10,000 Nebeské a pozemské zde není daleko od sebe, ale spojuje se. Ve všem pozemském je obsaženo i nebeské. 67 00:09:10,000 --> 00:09:13,000 Zbožnost mnichů posvěcuje to, co je v životě obyčejné, 68 00:09:13,000 --> 00:09:17,000 monaši to prožívají jako předjímku toho, co bude ve věčnosti. 69 00:09:17,000 --> 00:09:20,300 V každodenních věcech skrze svou víru a duchovní život 70 00:09:20,300 --> 00:09:24,000 nahlížejí do království Božího a tím z něj již tady na zemi okoušejí... 71 00:09:24,000 --> 00:09:28,000 Tato předjímka a okoušení budoucího je vyjádřena jejich společenstvím tady a teď... 72 00:09:28,000 --> 00:09:31,000 "Tak to bude v domě mého Otce. Tak to bude v novém, věčném Jerusalemě." 73 00:09:31,000 --> 00:09:36,000 "Kde jsou dva nebo tři v mém jménu, tam jsem já uprostřed nich." 74 00:09:56,000 --> 00:10:00,000 Řecky: "Vstal z mrtvých Kristus, smrtí smrt překonal..." (Modlitba před jídlem) 75 00:10:01,000 --> 00:10:06,000 Toto je vlastně svatý hod lásky, který pořádali staří křesťané po liturgii. 76 00:10:11,000 --> 00:10:17,000 (Řecky: požehnání pokrmu; poté se začíná číst ze životů svatých.) 77 00:10:35,000 --> 00:10:38,000 Jídlo je zde velmi jednoduché - 78 00:10:38,000 --> 00:10:45,000 v den tohoto svátku jsou na stole: rajčata s vařenými bramborami, salát, olivy, sýr, chléb, víno, voda... 79 00:10:46,000 --> 00:10:49,000 "Když si sedáš za tento stůl, 80 00:10:49,000 --> 00:10:54,000 má ti připomínat smrt a poslední soud," říkají mniši, "a tím snadno ovládneš lakotu." 81 00:10:54,000 --> 00:10:57,000 "A když zvedneš pohár a začneš pít, 82 00:10:57,000 --> 00:11:03,000 mysli stále na ocet a žluč, které dali pít na kříži našemu Pánu Ježíši Kristu." 83 00:11:04,000 --> 00:11:07,000 Snídaně na Athosu, stejně jako všude v Řecku, neexistuje. 84 00:11:07,000 --> 00:11:11,000 V pondělí, ve středu a v pátek jedí mniši pouze jednou 85 00:11:11,000 --> 00:11:16,000 a v ty dny se nepodává žádné tučné jídlo, tedy žádný sýr ani olivy. 86 00:11:16,000 --> 00:11:21,000 Nejedí žádné maso ani mléko, zřídka ryby a vajíčka... 87 00:11:24,000 --> 00:11:27,000 Jídlo se přijímá potichu. 88 00:11:27,000 --> 00:11:30,000 Pouze je při něm čteno ze životopisů světců, 89 00:11:30,000 --> 00:11:33,000 aby se nejen ústa plnila pokrmem, 90 00:11:33,000 --> 00:11:37,000 ale i mysl se nasycovala duchovně. 91 00:11:46,000 --> 00:11:50,000 Toto je jídlo pro toho, kdo četl. 92 00:12:03,300 --> 00:12:06,300 Když je po jídle, žehná se zvláštní chléb 93 00:12:06,300 --> 00:12:09,000 a všichni mniši z něj pak okusí, 94 00:12:09,000 --> 00:12:12,000 tento chléb se zove "Panagia", 95 00:12:12,000 --> 00:12:15,000 tzn. "Přesvatá" (myslí se: Bohorodice). 96 00:12:15,000 --> 00:12:22,000 Jídlo symbolizuje společenství s Matkou Boží a ztotožnění se s její rolí Boží služebnice. 97 00:12:24,000 --> 00:12:27,000 V životě athonských monachů zastává Panna Marie nesmírně důležitou roli. 98 00:12:28,000 --> 00:12:34,000 Není bezhříšně a neposkvrněně počata, jak věří západní křesťané. Ale Bůh ji od toho osvobodil, 99 00:12:34,000 --> 00:12:38,000 protože byla připravena přijmout Syna Božího. Je člověk jako my všichni. 100 00:12:39,000 --> 00:12:46,300 Její rozhodnutí je možností všech lidí otevřít se Kristu, přijmout Krista a nechat ho "stát se člověkem". 101 00:12:47,000 --> 00:12:54,000 Proto je duchovní naladění athonského mnicha jaksi ženské, mateřské... 102 00:12:55,000 --> 00:12:58,300 Možná, že zde leží důvod pro zákaz, 103 00:12:58,300 --> 00:13:02,000 který neumožňuje ženám přístup na Athos. 104 00:13:03,000 --> 00:13:06,000 105 00:13:11,000 --> 00:13:16,000 Igumen - to znamená vůdce, opat - tak se nazývá vůdčí osoba v monastýru. 106 00:13:16,000 --> 00:13:19,000 Igumen je volen bratrstvem doživotně, 107 00:13:19,000 --> 00:13:23,000 je představeným a zároveň duchovním otcem všech monachů 108 00:13:23,000 --> 00:13:26,000 a všichni jsou mu bezpodmínečně oddáni a poslušni. 109 00:13:26,000 --> 00:13:29,000 Nikdo před ním nemá žádné tajemství. 110 00:13:29,000 --> 00:13:34,000 Simeon Nový Theolog říká, že když se monach zcela oddá poslušnosti, 111 00:13:34,000 --> 00:13:40,000 tak právě tato poslušnost duchovnímu otci, jemuž svěřuje všechny své starosti, mnicha osvobozuje, 112 00:13:40,000 --> 00:13:44,000 pak už nežije sám a nalézá pravou svobodu. 113 00:13:44,300 --> 00:13:51,000 A potom již mnich nekoná svoji vůli, ale umírá pro vše pozemské. 114 00:13:52,000 --> 00:13:56,000 Otec Emiliános, igumen monastýru Šimonos Petra, 115 00:13:56,000 --> 00:14:01,000 nám něco řekne o vztahu mezi duchovním otcem a mnichem: 116 00:14:09,000 --> 00:14:14,000 Tento monastýr je typos (tj. model, obraz) celé Církve. 117 00:14:14,000 --> 00:14:18,000 Celá Církev je v něm přítomna. 118 00:14:19,000 --> 00:14:25,000 Jestliže tedy monastýr zobrazuje celou Církev, 119 00:14:25,000 --> 00:14:30,000 je igumen obrazem Krista - 120 00:14:30,000 --> 00:14:35,000 stojí zde (v jistém slova smyslu) na místě Kristově. 121 00:14:35,000 --> 00:14:40,000 Monastýr je mystérium a igumen je tou viditelnou stránkou tohoto mystéria, 122 00:14:40,000 --> 00:14:45,000 kde se to, co je neviditelné, stává viditelným. 123 00:14:45,000 --> 00:14:51,000 Z toho vyplývá, že je také duchovním otcem této církve. 124 00:14:52,000 --> 00:14:57,000 A on musí dosáhnout toho - být tu proto, 125 00:14:57,000 --> 00:15:03,000 aby se mniši tajemství Církve cele otevřeli a zasvětili. 126 00:15:56,000 --> 00:16:00,000 Toto je jeskyně, ve které zakladatel monastýru, sv. Šimon, žil 127 00:16:00,000 --> 00:16:04,000 a sem se monaši často přicházejí modlit. 128 00:16:04,000 --> 00:16:07,000 Dodnes jsou na Svaté Hoře muži, 129 00:16:07,000 --> 00:16:10,000 kteří žijí úplně odděleně a o samotě. 130 00:16:10,000 --> 00:16:15,000 Pravoslavní věří, že právě od takovýchto eremitů (poustevníků) 131 00:16:15,000 --> 00:16:19,000 vychází veškeré síla a všeliké světlo, 132 00:16:19,000 --> 00:16:23,000 a proto jedny z největších osobností Hory athonské, 133 00:16:23,000 --> 00:16:27,000 otec Paisios a otec Efrém, žijí právě o samotě jako poustevníci. 134 00:16:27,000 --> 00:16:30,000 (Ti zde ovšem nejsou ukázáni.) 135 00:16:30,000 --> 00:16:34,000 Makárij Veliký, mnich ze 4. století, napsal: 136 00:16:34,000 --> 00:16:38,000 Slovo "monach" (mnich) ve své původní podobě znamená "být sám". 137 00:16:38,000 --> 00:16:41,000 Je to ten, který žije bez ženy a zřekl se světa, 138 00:16:41,000 --> 00:16:44,000 jak jeho vnějších tak i vnitřních stránek. 139 00:16:44,000 --> 00:16:48,000 Toho vnějšího hlediska proto, neboť se zřekl materiálních věcí tohoto světa, 140 00:16:48,000 --> 00:16:52,000 a vnitřně - neboť se odříká i představy těchto věcí, i pouhé myšlenky na ně. 141 00:16:52,000 --> 00:16:55,000 Druhá věc, proč se mnich nazývá mnichem, je, 142 00:16:55,000 --> 00:16:58,000 protože se nepřetržitě modlí k Bohu, prosí Boha, 143 00:16:58,000 --> 00:17:02,000 aby po všechny dny svého života byl uznán spravedlivým před Bohem. 144 00:17:02,000 --> 00:17:06,000 Sv. Jan Klimakos, igumen Sinajského monastýru v 7. století, 145 00:17:06,000 --> 00:17:11,000 přirovnal mnišský život ke stoupání po 33 příčkách žebříku k Bohu. 146 00:17:12,000 --> 00:17:16,000 Proto je převýšení monastýru nad mořem 330 metrů, 147 00:17:16,000 --> 00:17:21,000 aby i umístění monastýru symbolizovalo, co sv. Jan Sinajský píše: 148 00:17:22,000 --> 00:17:26,000 Ti, kteří jsou oblečeni do těla a chtějí stoupat po tomto žebříku, 149 00:17:26,000 --> 00:17:31,000 se musejí přemáhat. Musejí trpět především na počátku jejich odříkání; 150 00:17:31,000 --> 00:17:36,000 tak dlouho trpět až proměněným srdcem pochopí, že toto utrpení je radostí 151 00:17:36,000 --> 00:17:40,000 a vede je ke stálé připravenosti milovat Boha 152 00:17:40,000 --> 00:17:44,000 a k očištění získanému skrze pokání. 153 00:17:45,000 --> 00:17:51,000 Zní to tak jednoduše, co sv. Jan píše, ale ve skutečnosti mniši zůstávají lidmi se slabostmi a pokušeními. 154 00:17:51,000 --> 00:17:57,000 Mnich je a zůstává člověkem, který není osvobozen od pokušení a hříchu, 155 00:17:57,000 --> 00:18:02,000 a tak někteří padají, vrací se zpět nebo jsou ztraceni. 156 00:18:02,000 --> 00:18:04,000 Vždyť člověk může hřešit i v myšlenkách, 157 00:18:04,000 --> 00:18:08,000 a čím výše mnich v duchovním životě stoupá, tím hlouběji může padnout. 158 00:18:08,000 --> 00:18:10,000 Na počátku ctnostného života, 159 00:18:10,000 --> 00:18:13,000 píše sv. Jan, stojí veliká námaha, bolest a odříkání. 160 00:18:14,000 --> 00:18:17,000 Sv. Antonij doporučuje, že člověk má na počátku bdít 161 00:18:17,000 --> 00:18:20,000 a prosit Boha, aby mu dal spasení, postit se, 162 00:18:20,000 --> 00:18:23,000 plakat, vstávat v noci k modlitbám, 163 00:18:23,000 --> 00:18:26,000 nevšímat si pozemského 164 00:18:26,000 --> 00:18:29,000 a stále se zkoušet, zda je hoden Boha. 165 00:18:29,000 --> 00:18:32,000 166 00:18:41,000 --> 00:18:45,000 Vrcholek Hory Athos symbolizuje cíl mnišského života - 167 00:18:45,000 --> 00:18:50,000 cesty vzhůru jsou velmi kamenité, trnité; je to velice obtížné dostat se nahoru, 168 00:18:50,000 --> 00:18:55,000 a často se vrcholek ztrácí v mlze a mizí tak z dohledu. 169 00:18:55,000 --> 00:18:59,000 Avšak nezáleží tolik na tom, jestli člověk tohoto vrcholku dostihne, 170 00:18:59,000 --> 00:19:03,000 důležité je rozhodnout se vstoupit na tu svízelnou cestu, která na onen vrchol - k cíli - vede. 171 00:19:03,000 --> 00:19:08,000 Tento cíl leží jako hluboká, velká pravda nezměnitelně v srdci člověka. 172 00:19:09,000 --> 00:19:15,000 Kam každý z obyvatelů monastýru Šimonos Petra přijde, to je tento malý bílý dům. 173 00:19:28,000 --> 00:19:32,000 A tudy každý prochází - tudy ho nesou na hřbitov. 174 00:19:33,000 --> 00:19:37,000 Nejvýše tři roky však zůstane mrtvý mnich v zemi pohřben. 175 00:19:37,000 --> 00:19:40,000 Potom musí uvolnit místo dalším, 176 00:19:40,000 --> 00:19:44,000 a to, co po něm po třech letech zůstane, je uloženo do kostnice. 177 00:20:05,000 --> 00:20:09,000 Vstupujeme s mnichem dovnitř a vidíme 178 00:20:09,000 --> 00:20:13,000 - je to místo světlé a čisté, není to tu nijak nechutné, 179 00:20:13,000 --> 00:20:16,000 ale voní to zde po květinách. 180 00:20:16,000 --> 00:20:19,000 Smrt tady nestraší. 181 00:20:21,000 --> 00:20:27,000 Mnich rozsvítí svíci u ostatků bratra, které byly před pár týdny vykopány na hřbitově. 182 00:20:27,000 --> 00:20:32,000 Zde v kostnici zůstanou ležet v koši čtvrt roku, po této době budou očištěny 183 00:20:32,000 --> 00:20:37,000 a přidány k ostatkům ostatních mnichů. Lebka mezi lebky, kosti mezi kosti. 184 00:20:37,000 --> 00:20:41,000 Člověk si tak pomyslí, jak krásné musí být tady zemřít. 185 00:20:41,000 --> 00:20:46,000 Zde, kde laskavá péče bratří přetrvává i po smrti. 186 00:20:47,000 --> 00:20:51,000 "Pane Ježíši Kriste, uděl jim věčný pokoj," 187 00:20:51,000 --> 00:20:55,000 opět a opět opakuje mnich tuto modlitební formuli; 188 00:20:55,000 --> 00:21:00,000 je to modifikace modlitby: "Pane Ježíši Kriste, Synu Boží, smiluj se nade mnou, hříšným." 189 00:21:01,000 --> 00:21:06,000 Stokrát, tisíckrát za den se tuto modlitbu modlí s pomocí "komboskiny" 190 00:21:06,000 --> 00:21:11,000 - to je šňůra s modlitebními uzlíky (v Rusku: tzv. "čotky"). 191 00:21:14,000 --> 00:21:18,000 Jan Sinajský - Klimakos píše: "Nepoužívej ve svých modlitbách mnoho slov. 192 00:21:18,000 --> 00:21:24,000 Nepouštěj se do dlouhých myšlenkových pochodů, aby nebyl tvůj duch rušen hledáním slov. 193 00:21:24,000 --> 00:21:27,000 Jedno slovo celníka otevřelo Boží smilování." 194 00:21:27,000 --> 00:21:31,000 (Myslí se vyprávění z Evangelia: hříšník se modlí: Bože, očistiž mne hříšného.) 195 00:21:31,000 --> 00:21:35,000 "Monach musí," jak říká sv. Jan Zlatoústý, "ať jí, pije, je na cestě, 196 00:21:35,000 --> 00:21:39,000 nebo pracuje, či sedí, nebo dělá cokoliv jiného, 197 00:21:39,000 --> 00:21:44,000 stále nepřetržitě říkat: Pane Ježíši Kriste, Synu Boží, smiluj se nade mnou." 198 00:21:45,000 --> 00:21:49,000 Tady na konci vlastně beze slov se mnich oddává Bohu. 199 00:21:53,000 --> 00:21:56,000 Pochopitelně, Boží podstata je nepoznatelná 200 00:21:56,000 --> 00:21:59,000 a člověku v tomto světě je Bůh vždy alespoň částečně skryt. 201 00:21:59,000 --> 00:22:03,000 Ale v tom, co je ve vodě, v kamenech, v rostlinách, ve světle, 202 00:22:03,000 --> 00:22:07,000 ve všem, v čem Bůh tady ve světě působí, může být Bůh tušený, 203 00:22:07,000 --> 00:22:10,000 a modlící se monach skrze vstup do záře těchto věcí 204 00:22:10,000 --> 00:22:13,000 putuje k svatému Božskému světlu proměnění... 205 00:22:13,000 --> 00:22:16,000 A nejde tu o rozhojnění poznatků nýbrž o sjednocení, 206 00:22:16,000 --> 00:22:23,000 kde ono "já" (ego) končí a kde se Bůh stává člověkem a člověk bohem. 207 00:22:24,000 --> 00:22:27,000 Kde je jen samotný Bůh. 208 00:22:27,000 --> 00:22:33,000 Tímto modlitebním způsobem člověk naplňuje náš svět Boží přítomností. 209 00:23:13,000 --> 00:23:16,000 To jsou kelie (cely, příbytky) otců, 210 00:23:16,000 --> 00:23:19,000 toto jsou ta místa, kde jsou s Bohem samotni. 211 00:23:39,000 --> 00:23:42,000 Zvon zve k večerní bohoslužbě. 212 00:23:42,000 --> 00:23:46,000 Večerem pro tyto otce začíná nový den. 213 00:24:04,000 --> 00:24:08,000 Tehdy, kdy květena i zvířata jdou spát, 214 00:24:08,000 --> 00:24:14,000 odrážejí mniši z přístavu tohoto světa na nekonečné moře hledání Boha... 215 00:24:25,000 --> 00:24:29,000 Světlo tiché, svaté slávy, nesmrtelného Otce nebeského, 216 00:24:29,000 --> 00:24:32,000 Svatého, Blaženého, Ježíši Kriste. 217 00:24:32,000 --> 00:24:35,000 Přišedše k západu slunce a spatřivše záři večerní, 218 00:24:35,000 --> 00:24:38,000 opěváme Otce, Syna i Svatého Ducha, Boha, 219 00:24:38,000 --> 00:24:41,000 Synu Boží, jenž dáváš život, hoden jsi po všechny časy 220 00:24:41,000 --> 00:24:44,000 hlasy ctihodnými být opěvován; pročež svět tebe velebí. 221 00:24:45,000 --> 00:24:49,000 Tento zpěv monachů, nádherná starobyzantská poezie, 222 00:24:49,000 --> 00:24:56,000 spoře osvětlený chrám, odlesk zlata ikon, plamínky svíček, vůně kadidla, hlas modliteb, 223 00:24:57,000 --> 00:25:03,000 síla tohoto prostředí, ve kterém hodiny stojíš, 224 00:25:03,000 --> 00:25:08,000 způsobuje, že čas pro tebe přestává být pojmem - nevíš, kdy se zastavil... 225 00:25:08,000 --> 00:25:15,000 A ty se vydáváš na nekonečnou cestu k sobě samému, 226 00:25:15,000 --> 00:25:18,000 k tvým blízkým i vzdáleným, 227 00:25:18,000 --> 00:25:20,000 k Bohu, 228 00:25:20,400 --> 00:25:22,000 k Bohu. 229 00:25:23,000 --> 00:25:26,000 Všichni a všechno je u tebe a ty jsi u nich 230 00:25:26,000 --> 00:25:29,000 - celý svět a nic... 231 00:25:30,000 --> 00:25:33,000 Pane Ježíši Kriste, Synu Boží, smiluj se nade mnou. 232 00:26:22,000 --> 00:26:26,000 Mezi večerní a jitřní bohoslužbou, která začíná ve dvě hodiny ráno, 233 00:26:26,000 --> 00:26:29,000 jsou mniši ve svých keliích. 234 00:26:29,400 --> 00:26:34,000 Tma pomáhá v koncentraci. Ticho samoty. 235 00:26:36,000 --> 00:26:39,000 Mnich a Bůh jsou sami se sebou a se světem. 236 00:26:39,000 --> 00:26:43,000 Jediný cíl má život monacha - veškeré myšlenky soustředit na Boha, k Bohu 237 00:26:43,000 --> 00:26:46,000 a sice v každém okamžiku. 238 00:26:46,000 --> 00:26:51,000 To, co mnich v těchto chvílích prožívá, je nevyslovitelné. 239 00:27:06,000 --> 00:27:10,000 Jan Klimakos napsal: "Duch toho, kdo se opravdu naučil modlit, 240 00:27:10,000 --> 00:27:13,000 rozmlouvá s Bohem tváří v tvář." 241 00:27:13,300 --> 00:27:16,000 Bdění a modlitby samotného monacha přecházejí na konec opět 242 00:27:16,000 --> 00:27:20,000 do modliteb celého společenství, spojují se opět s modlitbami ostatních bratří. 243 00:28:20,000 --> 00:28:26,000 ("Sláva na výsostech Bohu a na zemi pokoj, lidem dobrá vůle...") 244 00:28:31,000 --> 00:28:35,000 Je 5 hodin našeho času - 9 hodin času byzantského v monastýru Šimonos Petra. 245 00:28:35,000 --> 00:28:38,300 Nad Athonskou horou se probouzí nový den. 246 00:28:39,000 --> 00:28:43,000 Opět je nový den, sedm dní je týden, čtyři týdny - měsíc, 247 00:28:43,000 --> 00:28:47,000 12 měsíců - rok, deset let, 100 let, tisíc let... 248 00:28:48,000 --> 00:28:51,000 Co je to vlastně čas? 249 00:28:55,000 --> 00:29:00,000 Na balustrádách monastýru Šimonos Petra svolává simandron ke společným modlitbám. 250 00:29:07,000 --> 00:29:10,300 Když budeš tázán: "Co vlastně dělají ti mniši?" 251 00:29:10,300 --> 00:29:13,300 "Nic nedělají," odvětíš, "modlí se a umírají." 252 00:29:14,300 --> 00:29:17,000 A ti, kteří se takto zeptali, nebudou této odpovědi rozumět. 253 00:29:17,000 --> 00:29:20,300 "Co je to vlastně to modlení?? A o smrti se přece nemluví!" 254 00:29:21,000 --> 00:29:26,000 Žádná práce, žádná lopota, žádná výroba a produkty, žádná sociální angažovanost... 255 00:29:26,000 --> 00:29:31,000 Má vůbec lidstvo něco z toho, že Athos a jeho mniši existují? 256 00:29:31,000 --> 00:29:34,000 Tady si musíme pomoci podobenstvím. 257 00:29:34,000 --> 00:29:38,000 Sportovci se připravují s námahou a roky na Olympijské hry, 258 00:29:38,000 --> 00:29:42,000 zatěžují své tělo až na pokraj možností a na hranici únosnosti. 259 00:29:42,000 --> 00:29:46,000 A mniši na Athosu cvičí a zatěžují až na hranice možností své srdce (tj. svého ducha), 260 00:29:46,000 --> 00:29:50,000 tuží se, až si sáhnou na své dno, očišťují srdce k jeho předobrazu a naději... 261 00:29:51,000 --> 00:29:55,000 Podle staré židovské legendy bude svět tak dlouho existovat, 262 00:29:55,000 --> 00:29:59,000 dokud se v každé generaci nalezne alespoň 36 spravedlivých. 263 00:29:59,000 --> 00:30:02,000 "Jste vy ti spravedlivci, kteří drží svět?" ptáš se. 264 00:30:02,000 --> 00:30:05,000 "Ano," odpovídá mnich, "ano." 265 00:30:23,000 --> 00:30:26,000 Poděkování otcům, igumenu monastýru Šimonos Petra 266 00:30:26,000 --> 00:30:28,000 a vládě Svaté Hory 267 00:30:28,000 --> 00:30:31,000 a stejně tak zástupcům řecké vlády za přátelskou podporu. 268 00:30:35,000 --> 00:30:41,000 Česká pravoslavná stránka o Athosu: www.orthodoxia.cz/athos 269 00:30:41,000 --> 00:30:46,000 Filmy o Pravoslaví: www.pravoslavi.cz/filmy 270 00:30:54,000 --> 00:30:59,000 Bůh s vámi! 271 00:30:59,000 --> 00:30:59,100